Kivitelezési szakaszban az 55 milliárd forintos közlekedésbiztonsági program
Az Új Széchenyi Terv személyi sérüléses közúti balesetek megelőzését célzó fejlesztéseket tartalmazó csomagja a hazai közlekedéspolitika egyik legfontosabb kezdeményezése. A támogatási szerződéssel rendelkező közlekedésbiztonsági beruházások teljes értéke meghaladja az 55 milliárd forintot. Az első ütemben előkészített további fejlesztések megvalósításával a programra fordítható összeg 72 milliárd forintra nőhet – mondta el Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár a témában rendezett szakmai napon 2013. február 7-én, Budapesten.
A közúti közlekedési rendszerek infrastruktúrájának kialakítása nagymértékben meghatározza az útbiztonság mértékét. A forgalom folyamatos ellenőrzése, körülményekhez alkalmazkodó irányítása az intelligens technológiák ösztönzésével, elterjedésével segíthető. E területeken hoz komoly előrelépést az Új Széchenyi Terv közlekedésbiztonságot javító célzott fejlesztési programja. A tervezett beruházások egy közmegegyezéses cél eredményes megvalósítását szolgálják szilárd szakmai alapokon és kimagasló költséghatékonysággal.
Az első ütem építési engedélyezést többnyire nem igénylő munkálatai legkésőbb 2015 második felére befejeződnek, eredményük hamarosan megmutatkozhat a baleseti statisztikai adatok további javulásában – fejtette ki Schváb Zoltán.
Hasonló jellegű komplex közlekedésbiztonsági fejlesztésre nemcsak Magyarországon, hanem más uniós tagállamban sem volt még példa. A tételes projektlista a közútkezelők, a vasúttársaságok és a rendőrség szakembereinek javaslatai alapján állt össze. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az előkészítés és tervezés mellett a megvalósítást is az érintett társaságokra kívánja bízni.
Főszabály szerint az országos közúthálózaton megvalósuló infrastruktúrafejlesztésekben a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. jár el építtetőként. A kapcsolódó miniszteri rendelet tavaly decemberi módosítása azonban lehetővé teszi, hogy egyes beruházástípusok esetében a közút kezelője is elláthassa e feladatokat a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtal megkötött szerződés alapján. A fő- és gyorsforgalmi utak rövidebb szakaszainak építési engedélyhez kötött fejlesztéseinél ezen felül még a szakminiszter jóváhagyására is szükség van.
A megvalósíthatósági tanulmányokban megerősített javaslatokból tehát a kezdeményezők munkája nyomán lehet megépített körforgalom, válhat biztonságosabbá számos gyalogátkelő, vasúti átjáró vagy buszöböl. A közútkezelők helyismerete hasznosan járul hozzá a fejlesztési források teljes körű felhasználásához. Az első ütem eredményes lebonyolítása hathatós érv lehet a megkezdett program folytatása mellett.